Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC3650467   Conflicte i Emocions. Manual d'Instruccions per al Docent
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 31/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   08PR Conflicte i Emocions. Manual d'Instruccions per al Docent
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   En aquest curs coneixerem diferents programes per ensenyar habilitats socials i assertivitat als alumnes, així com pautes per aplicar-ho al dia a dia de l'aula.
Sovint els docents no trobem la forma de canalitzar els conflictes a l'aula ni de gestionar de forma eficaç les emocions que hi estan associades, com la frustració i la ràbia, amb el consegüent desgast que això ens provoca. És important, doncs, aprofundir en la gestió emocional dels conflictes per tal d'ajudar els alumnes a tolerar la frustració i a regular la ràbia.
La resolució creativa de conflictes no intenta eliminar els conflictes de l'aula. En lloc d'això, apunta a reduir-los perquè siguin els mateixos alumnes els qui aprenguin a resoldre'ls de forma assertiva quan sorgeixen, ja que així descarregaran el professorat d'aquesta tasca i alhora s'alleujarà la tensió a l'aula. Ensenyar a l'alumne habilitats socials i una forma assertiva de resoldre els seus conflictes és donar-li una eina indispensable per millorar el seu grau de benestar i satisfacció personal, la qual cosa repercutirà positivament tant en la seva vida com en el clima de l'aula.



METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.


Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   ◘ Reflexionar sobre el conflicte com a oportunitat d’aprenentatge i sobre els diferents tipus de conflictes.

◘ Conèixer i comprendre què són les emocions i les quatre emocions bàsiques.

◘ Aprofundir en l'emoció de la ràbia i el procés de tolerar la frustració.

◘ Aprendre a gestionar i regular les emocions a través de tècniques d'autocontrol emocional i ajudar l'alumnat a adquirir més tolerància a la frustració.

◘ Analitzar els diferents estils de comunicació de l'alumnat i el professorat davant d'un conflicte.

◘ Donar eines i programes perquè els alumnes aprenguin habilitats socials per resoldre els seus conflictes, fomentant les habilitats socials i les tècniques de l'assertivitat.

◘ Millorar la comunicació assertiva dels docents i tenir més recursos per regular les conductes disruptives.
  
Continguts   Mòdul 1. El conflicte i les emocions.

- El conflicte. Com s’origina. El conflicte latent. El conflicte com a factor dinamitzador i oportunitat d’aprenentatge. Causes dels conflictes a l’aula. Les emocions que es generen en els conflictes.
- La influència de les emocions en les nostres reaccions. La influència de les emocions a l’aula.
- Les emocions. Què són? Les 4 emocions bàsiques. Per a què serveixen les emocions? Diferències entre les emocions, els sentiments i els estats d’ànim.
- La gestió emocional. L’emoció és conscient o inconscient? Com podem ser conscients del que sentim. Com funcionen les emocions. El bloqueig emocional i les seves conseqüències. Els bucles de malestar.

Mòdul 2. Les emocions del conflicte: la tolerància a la frustració i la ràbia.

- La frustració. Fases de la frustració. La tolerància a la frustració.
- Factors que ajuden a adquirir tolerància a la frustració.
- L’estil educatiu: estil autoritari, canvi d’estil en dues generacions, causes, l’estil permissiu, l’estil sobreprotector, l’estil responsable, com podem educar en la tolerància a la frustració.
- L’expectativa del nen.
- El model dels pares i docents.
- El caràcter i temperament del nen. Genètic o adquirit? Epigenètica i plasticitat cerebral.
- L’emoció de la ràbia. El segrest emocional o de l’amígdala. Tècniques d’autocontrol emocional i com aplicar-les: tècnica de la tortuga, tècnica del semàfor.
- Els estils de comunicació i l’expressió de la ràbia.

Mòdul 3. Els estils de comunicació en els conflictes: passiu, agressiu i assertiu.

- L’assertivitat i el respecte.
- Els estils de comunicació/relació en els conflictes:
- Estil passiu. Resposta de fugida. Respostes passives: acumulació i descàrrega, desplaçament de la ràbia, distància emocional i “mala cara”. Característiques dels nens amb estil de comunicació passiu.
- Estil agressiu. Característiques dels nens amb estil de comunicació agressiu.
- Estil assertiu. Exemples d’assertivitat. Missatges “jo”. Avantatges i conseqüències de l’estil de comunicació assertiu. Exemples dels tres estils a l’aula.
- Com ser assertiu. Escollir la resposta i no reaccionar com sempre. La importància de la Comunicació No Verbal (CNV) en l’assertivitat.
- Aprenentatge dels estils de comunicació a l’aula. Les habilitats socials. Les respostes assertives: dir «no», demanar favors, queixar-se, sol·licitar un canvi de conducta, posar límits. Tècniques d’assertivitat en les discussions. Drets assertius.
- Programes: Programa d’habilitats socials de Larry Michelson. L’annex d’habilitats socials del programa Decideix de Manuel Segura.

Mòdul 4. Programes i propostes d’intervenció.

- Com ensenyar als alumnes habilitats socials i assertivitat.
- El Programa d’habilitats socials de Larry Michelson. Com aplicar els mòduls del programa: model teòric, preguntes per a la discussió, fonament teòric per a nens, guió per a l’educador, guions de pràctica i deures per a casa.
- Mòduls del programa: Queixes. Dir «no». Demanar favors. Preguntar per què. Sol·licitar un canvi de conducta. Posar límits (defensar els drets propis). Empatia. Fer compliments. Interaccions de grup. Afrontar els conflictes.
- Annex d’habilitats socials del programa de competència social d’Educació Primària Decideix de Manuel Segura.
- Altres activitats que complementen l’aprenentatge de les habilitats socials. Incorporació de les emocions a certes parts del programa Decideix de Manuel Segura.
- Modelatge Posterior. Resolució posterior dels conflictes a l’aula.
  
Formador/a   Marta Fdez. de la Reguera / Núria Banal
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants un cop acaba el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de la formadora.

2.1 Avaluació continuada

La formadora va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul fa una devolució grupal de cada activitat.

Les activitats d'aprenentatge de cada mòdul consten de vídeos, imatges, articles, contes, casos, situacions, exercicis, etc., a partir dels quals reflexionem sobre les diferents idees clau del curs. Són les següents:

Activitats d'aprenentatge del mòdul 1: EL CONFLICTE I LES EMOCIONS

A TALL D’EXEMPLE.
BADABADOC I ALTRES INSULTS.
COM EM SENTO?

Activitats d'aprenentatge del mòdul 2: LES EMOCIONS DEL CONFLICTE: LA TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ I LA RÀBIA

LA TORTUGA BERNADETA.
TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ.
EL CONFLICTE MÉS DOLORÓS.

Activitats d'aprenentatge del mòdul 3: ASSERTIVITAT

FUGIDA O ATAC.
TREBALL COOPERATIU.
L’ASSERTIVITAT A L’AULA.

Activitats d'aprenentatge del mòdul 4: PROGRAMES PER ENSENYAR ASSERTIVITAT ALS ALUMNES

ELS TRES ESGLAONS.
DINÀMICA D’UN CONFLICTE.
EL DOCENT ASSERTIU.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia a la formadora una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l‘aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadora qui dóna el curs per superat o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).